Voor een zorgeloze overdacht van je woning
De makelaars van VanHuyse zorgen dat het kopen of verkopen van je huis zo soepel mogelijk verloopt. Dit doen we in veel gevallen in samenwerking met Westport Notarissen en Hermans & Schuttevaer Notarissen. Lars Boellaard, notaris en managing partner bij Westport Notarissen, legt uit hoe we dit aanpakken.
Het (ver)kopen van een huis, hoe gaat dat?
Wanneer je een huis koopt of verkoopt, teken je een koopakte die opgesteld is door de makelaar of soms de notaris. Deze akte bevat alle afspraken, zoals de prijs en de kadastergegevens. Nadat alle handtekeningen zijn gezet, gaat het document naar de notaris.
De notaris stelt vervolgens een akte van levering op, waarin de datum van de sleuteloverdracht en de definitieve juridische levering staan. Voordat deze dag aanbreekt, inspecteer je de woning om te controleren of er geen gebreken zijn, zoals lekkage of schade door eventuele huurders. Als alles in orde is, word je verwacht bij het notariskantoor om dan nog een keer je handtekening te zetten. Zodra de akte van levering door iedereen is ondertekend, is de koop voltooid: de verkoper ontvangt het geld en jij krijgt de sleutels van je nieuwe huis. Vaak ga je direct daarna naar je nieuwe woning om deze bijzondere mijlpaal te vieren.
Hoe pakken VanHuyse en Westport Notarissen het aan?
Normaal gesproken inspecteer je eerst het huis, dan ga je naar de notaris en vervolgens weer terug naar het huis. Wij vinden dat dit efficiënter kan. Hoe mooi zou het zijn als je direct na de inspectie van de woning de sleutels krijgt? Zo hoef je niet naar het notariskantoor en kun je meteen een feestje vieren in je nieuwe huis.
Het sleutelwoord: de volmacht
Om dit mogelijk te maken, vragen we je om van tevoren een volmacht te tekenen. Hiermee geef je toestemming aan een medewerker van het notariskantoor om namens jou te tekenen op de dag van de overdracht. Je hoeft dan niet zelf naar de notaris.
Voor het tekenen van deze volmacht maak je eerst een afspraak met de notaris. Ga je een hypotheek aan, dan moet je hiervoor naar het kantoor komen. Als verkoper, of als koper zonder hypotheek, kan het tekenen van de volmacht ook digitaal, via Teams of een digitale passeerkamer. Tijdens deze afspraak wordt je legitimatie gecontroleerd, de akte doorgenomen en teken je (digitaal) de volmacht.
De sleuteloverdracht: hoe werkt het?
Op de dag van de sleuteloverdracht en officiële juridische oplevering inspecteer je de woning samen met de verkoper of koper en de makelaar.
Als de inspectie goed is verlopen, meldt de makelaar dit digitaal aan de notaris. Dankzij de volmacht kunnen de notariskantoormedewerkers dan de akte van levering ondertekenen. Na de inspectie is de woning officieel van jou en ontvang je ter plekke de sleutel. Tijd om te proosten!
Is elke woning zo over te dragen?
Ja, dat kan. Zelfs bij meerdere verkopers, zoals erfgenamen die een woning willen verkopen.
En de kosten?
Geen zorgen, onze tarieven zijn gelijk aan de gebruikelijke tarieven die andere notariskantoren in Nederland hanteren.
Wat zijn de voordelen?
Je bepaalt zelf wanneer je de volmacht regelt bij de notaris, zonder gebonden te zijn aan een specifiek tijdstip. Na de inspectie hoef je niet naar de notaris voor de juridische afhandeling. Dit bespaart tijd en reiskosten. En het grootste voordeel: met een volmacht kun je direct na de inspectie een feestje vieren in je nieuwe huis.
Wat is jullie beschikbaarheid?
Dankzij onze samenwerking met Hermans & Schuttevaer Notarissen kun je terecht op kantoren in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Westland. En omdat sommige zaken ook digitaal kunnen worden afgehandeld, hoef je niet altijd naar kantoor te komen voor legitimatie.
Ook je huisoverdracht zorgeloos regelen?
Wil jij je huisoverdracht ook zorgeloos regelen, of heb je nog vragen? Neem contact op met VanHuyse op 085-4014472, mail naar info@vanhuyse.nl, of vul onderstaande formulier in.
Lars Boellaard van Westport Notarissen